mandag 21. februar 2011

Tur til Strasbourg

I helga gikk turen til Strasbourg, som ligger så vidt over grensa, og ligger i Frankrike.
Vi dro ut i grei tid, med tog, fra Emmedingen klokka 9.15, turen gikk først til Offenburg som er en by, den ligger i underkant av en time med toge, derfra tok vi et lite dieseltog over grensa og til Strasbourg.
Da var vi fremme, og fant omsider noen brosjyrer og utgangen av en noe større togstasjon.
                                                       som så ut som et akvarium.
her har vi nesten hele reisefølge,
fra venstre en spanjol som heter Abel, etter han kommer Anders som jeg bor med, så har vi Jordan som kommer fra Amerika, til sist på bildet har vi Tonje, som er eneste jenta med oss fra Norge, det var også med ei jente til, som ikke kom med på bildet, hun heter Linda og kommer fra Italia. 
vi satte oss fort noen få mål om hva vil måtte få med oss, og ellers tusla vi rundt i sentrum og så på det Franske folket og de flere markedsplassene i byen. jeg syns det var litt vanskelig å være der, siden en ikke kunne et ord fransk og folket heller ikke ville eller kunne snakke et ord engelsk eller tysk. men vi hadde heldigvis med oss to språkkyndige personer fra Italia og Spania, og de snakka litt fransk.
jeg merka meg for alle Renault bussene som kjørte rundt i byen det er da Fransk, noe som ikke er et vanlig skue for øyet til en nordmann, det måtte avbildes og vises til verden, kanskje ikkje så rart det var mange av dem, siden vi nå var i Frankrike, Her må det være mye arbeid for meg tenker jeg.
vi gikk videre innover i byen, med mål å finne den store kirka i byen


gjorde da et tappert forsøk på å ta bilde av hele den store kirka i byen, men fant ut at den var for stor, så der måtte jeg nok gi opp. fikk ihvertfall noen bilder, og som dere ser så var den da veldig stor.
denne kirka gikk det også an å gå til topps i, det måtte vi gjøre, for å få et skikkelig overblikk over byen. 
det var høyere opp en kirka fra forge helg, og noen av oss ble veldig slitne.

siste bilde viser fra kirka, i retning Europaparlamentet, som Strasbourg er veldig kjent for, dette var neste besøksmål for dagen.

her har vi da frammsiden av huset, som er hovedmøtestedet for Europas største sjefer.
bildet under er baksiden, vil si det er et ganske spektakulært og svært bygg.
rett over gata for dette huset lå domstolen, den greide jeg desverre ikke å få somla meg til å tatt bilde av, men det var ikke mye å se, etter å ha sett de husene som bildene denne gang viser. 

etter å ha farta rundt i byen å sett dette, og mye mye mer, var alle slitne og klare for å dra hjemover, 
nå har jeg fått nok av store kirker og høye kirkespir med uendelige trapper på en stund. men mer skal ses og oppleves, så her er det nye og spennende planer på gang allerede.

å er klokka blitt mye, og jeg burde komme meg i seng, for i morgen skal jeg og en fra verkstedet laste opp verkstedbilen og dra til Basel og omerådet rundt. Som da ligger i Sveits For å gjøre en servicejobb og noe hjulinstilling på en kostebil, dette skal selvfølgelig blogges, så her er det bare å følge med!
 
Avslutter denne gangen med et bilde av meg, siden det ikke kommer for mange av dem ut her.

2 kommentarer:

  1. Bra beskrivelse av turen til Strasbourg. Ser ut til å være en flott by. Jeg tror jeg skal bytte tog på stasjonen du har tatt bilde av nå på mandag. Jeg må bytte der for å komme meg til Freiburg. Men mener du at Renault har dårlige busser? :-)

    SvarSlett
  2. ja, du skal nok sikkert gjøre det da, om du kommer fra Frankrike. du får ta deg en tur utenfor å se på bygningen ;) om det er dårlige eller brae busser, kan jeg ikke si noe om. siden jeg egentlig ikke har sett det før, fungerer sikkert bra i Frankrike.

    SvarSlett