onsdag 16. februar 2011

Et jobbinnlegg

Da er jeg kommet til onsdag, i uke 3 med jobb, til nå har jeg fått vert med på litt av hvert, nå har jeg noen nye bilder og litt å skrive om igjen.
Noen dager er det lite å gjøre å jeg får gå før, andre dager er det mye å gjøre og jeg må jobbe litt overtid. Til og fra jobb går også bra, hvor tiden jeg bruker blir stadig mindre, på sykkelen.

Jeg kan begynne å skrive litt om verkstedbilen, som er meget utstyrt og klar for å takle de fleste problem den kan treffe på, som du kan se på bilde, har den med seg mye rart. Som bøker med den infoen du kan trenge og hver enkelt bil, verktøyskap, hvor det ikke mangler noe, to store dunger, en med kjøleveske og en med motorolje, jekk, lastestropp, strøm i veggen til startkabler og en rekke andre ting du ikke ser å jeg ikke kommer på nå, ble ihvertfal meget imponert da jeg så denne.





Et morsomt bilde, men dette er faktisk et stort problem her i Tyskland, måren er mekanikerens største fiende,
den kryper inn i motorrommet og river løs isolasjon, for å ligge på det, også elsker den å bite på kobber, dette vet den at den finner inne i ledninger og biter da i ledningene.
Dette var da tilfelle en morgen da en kunde skulle starte bilen, da hadde måren bitt av en ledning som går på posisjosgiver for veivakselen, da ville selvfølgelig bilen ikke starte og vi måtte dra og se på det, feilen ble fort lokalisert og reparert da vi så tydelige spor etter at den hadde laget seg en seng.
Dette problemet retter vi best på å skjøte ledningen og legge en plaststrømpe rundt, da vil ikke måren ha noe lyst å gnage på den ledningen, da er det bare hundre ande å velge i.
Dette er et stort problem her i Tyskland og det har allerede              vert flere tilfeller der måren har skylda.
   
Her holder vi på med et clutch skifte, bilen er ikke gammel, og har ikke gått langt, men en feilproduksjon på slavesylinderen som beveger clutchen, gjør at den ikke fungerer rett og det skjer en stor slitasje på clutchplata. Denne jobben har jeg gjort flere ganger på Scania buss, men å gjøre det på en Mercedes lastebil var en del letter, annerledes og lærerikt.
man kan se på bilde, trestokke som ligger på hjulet, denne holder motoren oppe, etter at girkassefestene og girkassa er tatt bort, man kan og se midt i bilde en vaier som går ned fra taket, denne kommer fra ei kran som man kan flytte rundt på skinner oppunder taket, denne er veldig fin og behjelpelig, den blir her brukt for å løfte clutchpakka  på plass, og ble senere brukt til å dra motor og girkasse til høyere for å få girkassefestenne lett på plass, dette er er veldig lettvint og hendig verktøy på et slik verksted.

Jeg var for første gang ute alene i bil, på Tysk jord, dette var etter at vi hadde vert ute å rettet opp feilen etter måren, og vi måtte få to biler tilbake til verkstedet. jeg kjørte da verkstedvogna. å kjøre bil igjen etter over 1 måne uten, var både gøy å godt!





Nå har jeg skrevet mye igjen, og er lei av og skrive, for i dag. Kommer mest sannsynlig med et nytt innlegg på søndag, om helga og noe mere, har ikke helt bestemt om det blir enda en utflukt eller finne på noe gøy i Freiburg.
                                                               
                                                         Men fortsettelse følger, så følg med!


                                                                      

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar